איך להיות ה"מנהל האישי" של עצמך? חלק א'

סוכן, למה זה טוב?
לפני מספר שנים, בעקבות תקציב פיתוח שקיבלתי לתסריט לסדרת דרמה נאמר לי שברגע שנכנסים לתמונה חוזים וכסף עלי למצוא סוכן שייצג את ענייני בצורה הטובה ביותר. בנוסף, הידיעה שמישהו מוכן לשלם סכום נכבד עבור הכשרון שלי נסכה בי ביטחון והגעתי למסקנה שזה הזמן הנכון לקחת את הקריירה שלי קדימה.

יצאתי לחיפוש אחר סוכן, כשלנגד עיני דמותו של ארי גולד מ"הפמליה" – סוכן רב פעלים שיעשה הכל עבור הקריירה של המיוצגים שלו (כולל עסקאות מפוקפקות עם יהודים בבית כנסת בהוליווד ביום כיפור). המציאות לא יכולה היתה להיות יותר שונה מזה…
חוץ מהעובדה הביזארית שלרוב הסוכנים יש שם משפחה שמסתיים ב"לר" (ע"ע – צלר, קנלר,  קוטלר…), להפתעתי גיליתי שרוב הסוכנים המייצגים תסריטאים ובימאים מצהירים בריש גלי, שתפקידם אינו לקדם אותך מבחינת קריירה, אלא לדאוג שרק כאשר מגיע חוזה אותו השגת בדם יזע ודמעות הם ינהלו עבורך את המו"מ וידאגו שתקבל את סכום הכסף הראוי לך (שממנו ניתן יהיה לגזור עמלה ראויה לא פחות של 5%). לא שאני מזלזל חלילה במה שהם עושים, אבל אם אתה בימאי או תסריטאי בתחילת דרכו לקראת פגישה עם סוכן, כדאי להנמיך ציפיות. לתפקיד השני, אגב, קוראים "מנהל אישי", אני עוד לא נתקלתי באחד כזה, אבל אני בטוח שהוא לוקח עמלה של 5%.

ארי גולד – הסוכן האולטימטיבי (ושם המשפחה שלו לא מסתיים ב- "לר")

שאוריל – אני בדקה וחצי
בהעדר סוכן שיעזור לקדם את הקריירה, או כסף עודף לקאוצ'רים ושרלטנים אחרים, הגעתי למסקנה (כמו רבים אחרים) שאני צריך להיות ה"מנהל האישי" של עצמי. כצעד ראשון החלטת שזה הזמן להתחיל לנבור בתיק העבודות ולבנות שאוריל עדכני. למי שלא בקיא בז'רגון, שאוריל (מאנגלית Showreel) הוא קליפ המאגד בתוכו היילייטים מהעבודות השונות של יוצרים בתחום הקולנוע והטלוויזיה כגון: בימאים, צלמים, עורכים ושחקנים.

אחד היתרונות שאני מוצא באבהות  הטרייה שלי היא שלנוכח ההכרה שאין לך  את כל הזמן בעולם, אתה מתחיל ללמוד לייעל את הזמן שלך ביחס מעריכי לזמן שאין לך. ויעילות זה אחד הדברים החשובים ביותר לבימאי ותסריטאי (ועל כך יעידו תלמידי ששומעים את זה ממני בכל שיעור).
אז לאחר שהתמזמזתי עם הכנת שאוריל חדש במהלך רוב חיי הרווקות שלי, הושבתי את עצמי לבסוף לפני תוכנת העריכה הפתוחה כשחומרי הגלם מוכנים ומזומנים על ההארדיסק. אז איך ניגשים לעבוד על שאוריל? הינה כמה תובנות שאספתי בדרך:

  1. "למי השאוריל מיועד?" –  זו השאלה הראשונה  שצריך לשאול לפני שמתחילים לעבוד.
    האם אני מכוון לתחום הפרסום, דרמה או דוקומנטרי? ובאיזה נישה בכל אחד מהם? המסר של השאוריל צריך להיות ממוקד. תוכן מעורב מז'אנרים שונים עלול להיות מבלבל.
    גם אם אנחנו בימאים מיומנים בכל אחד מהתחומים כדאי לוותר על חלק מהחומרים האהובים עלינו כדי ליצור מסר אחיד. זו בחירה קשה!
    לדוגמה: אם המסר שלי "אני בימאי שיכול ליצור עולמות יפים כמו בפרסומות", כדי לי לבחור את השוטים המושקעים ביותר מבחינה וויזואלית. אגב, זה לא אומר שאתם צריכים לשלב רק חומרים מפרסומות (כי לרוב הבימאים המתחילים פשוט אין) – שלבו שוטים טובים מקליפים או רגעים חזקים מדרמות (לא סצנות!) או כל דבר אחר שמשתלב במסר הזה.

  2. זמן וקצב – אנחנו חיים בעולם של גירויים מתמידים, יש לנו זמן חסד של 5-10 שניות מהבן אדם שאליו שלחנו את השאוריל ועלינו לתפוס אותו כבר מהפריים הראשון ( וזה במקרה הטוב שהוא לחץ על הלינק ששלחנו לו במייל. אגב, לגרום לו לעשות את זה, זה פוסט בפני עצמו).
    לכן אסור שהשאוריל שלנו יהיה משעמם וכנגזרת מכך – עדיף שיהיה קצר וממוקד (יעיל כבר אמרתי?). שטיח מוזיקלי עוזר מאוד לבנות קצב פנימי לקליפ ואפילו ומגדיל את ההנאה מהצפייה בו, אז כדאי לא לזלזל בבחירת המוזיקה שתלווה את התמונות ורצוי כמובן שיהיה איזה קו מקשר בין השניים שייצור שלם הגדול מסך חלקיו.

  3. איכות – לצערי חלק נכבד מהחומרים שלי (כולל דרמה שצולמה ב-16מ"מ) לא עומדים בסטנדטים של צפיית HD שכיום הם נחלת הכלל. הקפיצה בין תמונה שצולמה ב-HD של ימנו לאיכות PAL מלפני 6 שנים, לפעמים קשה מנשוא. חשבו על כך כשאתם שולחים את השאוריל שלכם לאנשים בעלי רגישות לתמונה. גם פה נדרשות החלטות קשות, ולפעמים כדאי להוריד חומרים "טובים" שלא עומדים בסטנדרט שקבעתם לשאוריל שלכם על מנת לא לפגוע במרקם הכללי של הסרטון.

  4. אתם – על כל שאוריל שתשלחו יהיו עוד עשרה נוספים שיתחרו על צומת הלב של המפיק (או הסוכן) ששלכתם לו. הכלי הכי עוצמתי שיש לכם זה ה-DNA הייחודי שלכם (עד שישכפלו את כולנו). כשאתם עורכים את השאוריל שלכם דאגו להשאיר חותם, טביעת אצבע, משהו שיגיד – "זה אני והסגנון היחודי שלי, אין עוד כאלה, ואתם רוצים את זה!".
    קצת יותר קל להגיד את זה מליישם את זה בפועל, אבל אני ממליץ בחום לכוון לשם.

אז איך יצא?… אתם מוזמנים ללחוץ כאן ולשפוט בעצמכם. לשמחתי, על אף התקופה הצחיחה שבין פסח ליום העצמאות קיבלתי כבר מספר פניות בעקבות השאוריל החדש. האם יצא מזה משהו? עוד מוקדם לדעת. רק ניתן לקוות שיום אחד, לא רחוק מדי, אני אצטרך סוכן.

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *