כלבת ברשת – מי מפחד משיווק וויראלי?

בעבודת סמינר שכתבתי במהלך לימודי כסטודנט לקולנוע השתוממתי על כך שעד אמצע העשור הראשון של המאה ה-21 כמעט לא נראו טריילרים לסרטים ישראלים (בטלוויזיה ובקולנוע). בכלל, כל העניין של שיווק סרט נראה כמו איזה גחמה השייכת לעולם אחר וזר שאין לו נגיעה לאומנות הקולנוע (השייך ברובו לאנשים עילאיים ומתנשאים ). המפיצים עדיין היו שרויים בקונספציה של הלהיטים משנות ה-70 של קהל שבוי ללא אלטרנטיבות, מהימים שהיו שני סרטים בבית הקולנוע וערוץ טלוויזיה אחד (שעדיין תקוע בשנות ה-70). אבל המציאות באה ותפחה על פנינו עם ריבוי הערוצים, פריצת האינטרנט והקומפלקסים הענקיים המציגים בו זמנית עשרות סרטים (ברובם הוליוודיים) המתחרים על לב (וכיס) הצופה. ואם בעבר הכוח היה בעיקר בידיהם של מבקרי הקולנוע בעיתונים שהיו יכולים להרים או להפיל סרט במשיכת קולמוס. האינטרנט וריבוי ערוצי התוכן המשפיעים על מערכת השיקולים שלנו לצאת ולראות סרט טרפו את כלי השיווק המסורתיים. כלומר, כיום ייתכן שסרטון וויראלי אחד שצולם בנייד יעשה יותר יחסי ציבור מאשר שילוט חוצות התלוי על גשר מעריב. דוגמה מופתית לשימוש כזה הוא שיווק סרטם החדש של נבות פפושדו ואהרון קשלס*.

מה לא נאמר עדיין על "מי מפחד מהזאב הרע"? מותחן נקמה-קומי של הצמד שהשאיר מאחוריו שובל ארוך של פסטיבלים בינלאומיים מדממים, ביקורות מהללות המשווים את יוצריו לסקורסזה והאחים כהן, ואל נא נשכח 11 מועמדויות לפרסי אופיר. ומאחר וכל זה כבר נאמר, בואו נדבר קצת על שיווק:

נראה שבכל הקשור לשיווק הסרט, יוצריו הפנימו היטב את הכלים החדשים העומדים לרשותם וניצלו אותם עד תום. לכן לא ארחיב כאן על השיווק המסורתי של הסרט – הפוסטר, המודעות לעיתונות, הכתבות והטריילר, העשויים גם הם לעילא ולעילא.

באמת לא כדאי לכם להתעסק איתו. צחי גראד, מתוך הטריילר של "מי מפחד מהזאב הרע"

מה שמעניין, הוא שהסרט זכה כמעט מיד במעמד פולחני בפייסבוק, וכפי שיאיר רוה מתאר בבלוג שלו:" אני שם לב לזה, כי כמעט כל פוסט שאני מעלה בשבועות האחרונים הקשור ל"מי מפחד מהזאב הרע" הופך להיות הפוסט הכי ויראלי בבלוג, עם המון לייקים ושיתופים בפייסבוק, הרבה יותר מכל פוסט אחר."
כמו כן, יוצרי הסרט הגדילו לעשות ותיעדו את מסע הפסטיבלים המוצלח שלהם בעולם (הרבה לפני שהוקרן בארץ), כשהסרטון המפורסם ביותר הוא תשואות הקהל בפסטיבל פנטסיה במונטריאול שהרים את רף הציפיות עוד לפני שנראה פריים אחד במחוזותינו. בנוסף, כמי שמכירים היטב את הקהל שלהם יוצרי הסרט החליטו לשתף פעולה עם "סריטה", בלוג קולנוע ומגזין מקוון המקבץ סביבו אוהבי קולנוע, בעיקר צעירים, בעלי ראש פתוח.
הקרנת הטרום בכורה לקוראי הבלוג (בה הייתי נוכח) עליה הכריזו בפייסבוק (כמובן) הפכה מיד לסנסציה ברשת. וכל 250 המקומות באולם ההקרנה של מוזיאון ת"א נתפסו תוך דקות ספורות. מעוררת השתאות גם הרצינות והמחויבות שהפגינו כוכבי הסרט שהגיעו (לא בטוקסידו הפעם) לענות על שאלות בתום ההקרנה. וכך, בזכות שילוב חכם של המדיות החדשות העומדים לרשותם, הנוכחות הוויראלית של הסרט התפשטה במהירות ברשת, כמו "כלבת" אחרי שהתפרצה ואת הנתונים ניתן לראות כבר בשטח**.

הדבר היחיד שקצת מפתיע שחסר באריזה השיווקית של "מי מפחד מהזאב הרע" נכון לכתיבת שורות אלו. הוא העדר אתר רשמי, מאין כתובת ראשית ליצירה הנותנת ערך מוסף ונגישה לכולם, גם אלו שלא נמצאים בפייסבוק או בבלוגים הנ"ל או קהל שלא דובר עברית. בכלל, אם נבדוק, נראה שעל אף שבניית אתר וניהולו הוא העניין די פשוט ב-2013, לאף אחד מהסרטים הישראלים המדוברים של השנה אין אתר כזה, בעוד שבחו"ל כמעט כל סרט שמכבד את עצמו יש אתר שמוקדש רק לו. באותו הקשר, מעניין שמי שכן בחר לאמץ את המדיה הזו בארץ הם סרטים עצמאיים דלי תקציב שלא זכו להפצה רחבה, דוגמת "הנוער" אתור השבחים של תום שובל ו"מעשייה אורבאנית" אליאב לילטי.

לסיכום, חשוב להדגיש, שעל אף כל מה שכתוב למעלה, דבר אחד לא השתנה לאורך השנים – השיווק הטוב ביותר לסרט הוא מפה לאוזן (או מפוסט ל-wall).  כלי השיווק החדשים המתוארים למעלה, רק מאיצים את התהליך ומביאים את הדיון על הסרט ליותר אנשים מה שנותן יתרון על דרכי השיווק המסורתיות. לכן, הדבר הכי חשוב הוא שהסרט יקיים את ההבטחה שלו לצופיו ופשוט יהיה סרט טוב. במקרה של "מי מפחד מהזאב הרע" זה הדבר היחיד בסרט שאתם לא צריכים לחשוש ממנו.

* גילוי נאות היוצרים הינם מכרים מימי האוניברסיטה.

** לפי הנתונים הרשמיים של המפיצים, הזאבים עשו כ-12,000 צופים בסוף השבוע הראשון של הסרט. כ-10,500 מהם בבתי הקולנוע (בעיקר בסינמה סיטי ובלב דיזנגוף) והשאר בהקרנות טרום בכורה. מספר יפה ואף נדיר יחסית במחוזותינו לסרט ישראלי, על אחת כמה וכמה כאשר מדובר בז'אנר כמעט חסר תקדים מבחינת ההפצה בישראל. כיום הסרט עומד על 30,000 צופים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *