כשהקרן אומרת לא למה היא מתכוונת?

אז הינה אני פה, אחרי היעדרות של כמעט חודשיים. התירוץ הרשמי שלי הוא שבמהלך חודש ינואר קרו לי המון דברים שהציפו אותי ולא הצלחתי להחליט על מה אני רוצה לכתוב. וגם שכבר החלטתי שאני כותב על משהו, הגעתי למסקנה שמדובר בחומר שהוא רגיש טיימינג ואולי כדאי לחכות איתו (תודו שזה מסקרן).

לעומת ינואר, פברואר הביא עמו חוויה מאוד ממוקדות, אפשר להגיד אפילו סיכול ממוקד, כפול! מדובר בסוג מאוד מתוחכם של טילים המגיעים למטרה בצורה של מעטפת דואר תמימה שבתוכה מסתתר מכתב לקוני, המיידע את הנמען (אני במקרה הזה) שהסינופסיס שהוא הגיש לקרן ______ [השלם את החסר] לא עבר לשלב הפיתוח. אבל זה רק השלב הראשון שחודר את הקיר החיצוני, השלב השני בו ראש הנפץ חודר לבניין ומתפוצץ מבפנים נקרא – משוב. ובדיוק בשלב הזה אני רוצה להתמקד.

כל תסריטאי שהתסריט שלו נדחה מכיר את התחושה הזו: אתה מתקשה להאמין שאחרי כל המאמצים והלילות הלבנים שהשקעת בתסריט מישהו העז לפסול אותו. הרי המפיקה התלהבה ממנו, אשתך אמרה שהוא מצוין וגם החבר הביקורתי הזה שתמיד קוטל אותך פרגן. אז איך זה יכול להיות? הבנתי שאם גישה נכונה אפשר למצוא את התשובה לכך במשוב.

רוצים לקבל את הפוסטים ישרות למייל? לחצו כאן.

איך נגשים לזה?
"קודם כל תירגע". כשמקבלים תשובה שלילית זה מאוד מסעיר והאינסטינקט הוא לבטל מיד כל ביקורת ולסתור אותה בטיעון נגדי. העניין הוא שאין בכך כל רווח עבורכם, אפילו לא הסיפוק הקטן של להתעמת עם מישהו, כי כל מה שיש לכם זה פיסת נייר לצעוק עליה. אם ננסה להסתכל על הדברים בגישה קצת "זנית" אפשר להגיד שאין נכון או לא נכון, במיוחד בתחום היצירתי. יש נקודות מבט שונות. המשוב הוא דעתו של אדם (או כמה אנשים, תלוי בהגשה) שמסכים או לא מסכים אתך. עם זאת, הוא בכל זאת השקיע מזמנו וכתב לך מה הוא חושב, אולי בכל זאת שווה להירגע ולנסות "להקשיב לו". יש סיכוי טוב ללמוד מזה משהו.

אז מה למדתי?
ראשית מדובר בסוג של ניעור שכנראה הייתי זקוק לו. כמספר סיפורים ואיש של מילים, אתה לרוב בטוח שהכוונות שלך עוברות באופן חד וחלק. אבל המשוב סיפר לי שחלק מהכוונות שלי לא הובנו כלל ובמקרים מסוימים אפילו הובנו הפוך (האם אתה מבינים אותי?). לדוגמה, קו עלילה שחשתי שהוא מבקר את החברה שלנו כחברה לוחמנית דרך דמות המתמודדת עם הלם קרב, התפרש במקרים מסוימים כביקורת על כך שהחברה שלנו פחדנית – זו ממש לא היתה הכוונה שלי. בנוסף היו כמה הערות מבניות, מלכודות סיפוריות שנפלתי לתוכן ושווה להיות מודע אליהן – לדוגמה איפה למקם את רגע השיא בסיפור ביחס לז'אנר בו אתה כותב. לדוגמה, אנטי קליימקס בסיום סיפור הרפתקאות לילדים לא ממש עובד. זאת למרות שראיתי דוגמאות טובות לכך בעבר בקולנוע שוודי לדוגמה. המסקנה: צריך גם להבין את ההקשר התרבותי כשמביאים מבנה סיפורי שלא פועל על פי המוסכמות.

מה מתחבא בין שורות המשוב?
אפשר להגיד שהדבר הכי משמעותי שלמדתי מקריאת המשוב הן הדברים שלא נאמרים ומסתתרים בין השורות. הדבר הזה נקרא – אידאולוגיה. לקרנות שונות כמו לאנשים שונים יש אידיאולוגיה שונה. אני יכול להגיד את זה דיי בביטחון לאחר קריאה של ארבעה משובים שונים בחודשיים האחרונים, חלקם על אותו סינופסיס. לדוגמה, בעוד קרן אחת התייחסה בכובד ראש למבנה הסיפורי, הקרן השנייה התייחסה בעיקר לרובד האידאולוגי-פוליטי של הסיפור. זה הולך ומסתבך כשגיליתי עד כמה היו גדולים הפערים בין שלושת הלקטורים באותה הקרן. בשביל להמחיש את הנקודה אני מביא פה את שורות הפתיחה של שלושת הלקטורים שהתייחסו לאותו סינופסיס:
1. "סיפור חמוד. קצב טוב. מתאים לילדים ונוער"
2. "כך לא מספרים סיפורי ילדים ואגדות!"
3."הרפתקאות ילדים עם עלילה סוחפת וקצת רדודה".
לצערי במקרה הזה זה נגמר ב 2:1 לרעתי.

מה עושים עם זה עכשיו?
מעבר לדבר הבסיסי שכל יוצר צריך להוציא ממשוב וזה ללמוד מהטעויות שלו, לשפר ולהמשיך הלאה (כי אני באמת לא יכול להרשות לעצמי להיכנס לדיכאון עכשיו, אתם יודעים, יוקר המחיה והמחירי האלכוהול…). אני חושב ששווה לפני כל הגשה לקרן לעשות מחקר קטן ולברר את אופייה ואופי הלקטורים שיושבים בה. ובמידת הצורך אפילו לעשות שינויים קטנים בסינופסיס/תסריט לפי "קהל היעד". עם זאת, אל תעשו שינויים על חשבון "האמת שלכם", כי אם התסריט יהיה "מזויף" וינסה להתחנף יותר מידי, זה יהיה מורגש  ולא יעבור אף לקטור. אך ייתכן ששינוי מדוד במינונים של האלמנטים הסיפוריים יכול לעזור.

משוב בבקשה!
הערה חשובה: לא כל תשובה מקרן מגיעה עם משוב. במקרה ואתם מקבלים תשובה שלילית ללא משוב, תעמדו על שלכם ותדרשו אותו. גם אם אותו גוף טוען שהוא לא מחלק או שומר משובים, תנסו להגיע ללקטור שקרא את החומרים שלכם ולבקש ממנו הסבר כמו הדוגמה שהבאתי פה לפני כמה חודשים. זאת כמובן, אם אתם נכונים ללמוד מטעויות.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *