מה חסר ב-Youtube?

בתור בלוג העוסק בדברים שקורים בדרך אל הסרט/הסדרה/הפרויקט הבא אני מרבה להזכיר בפוסטים השונים הגשות לתחרויות וקרנות (ואף את תשובותיהן) כחלק מתהליך היצירה. הפעם נפל בחלקי להיות מצדו השני של המתרס. במהלך חודש אוגוסט פנו אלי מאיגוד המפיקים וביקשו ממני להיות לקטור בתחרות "יוצרים ברשת" הנערכת בשותפות עם Youtube. המשתתפים נדרשו להעלות לYoutube פיילוט או טריילר לסדרת רשת שלא עולה על יותר מ-5  דקות ועומד בזכות עצמו. הזוכה המאושר יקבל 40,000 ש"ח ונסיעה ללונדון עם שהות של שבוע ב-YouTube Space  (הזדמנות מצוינת לבזבז את ה-40,000ש"ח האלו בשופינג).

את חווית הצפייה שלי בסרטונים שהוגשו ניתן לחלק בצורה גסה לשלוש קבוצות:

  1. המצחיקים בטירוף – אלו נעשו בד"כ על ידי קבוצה של אנשים מוכשרים (חלקם שחקנים מוכרים) שידעו לקחת את ההומור לקצה על גבול החולני והביזאר אבל עדיין עם הרבה מודעות עצמית וחן.
  2. המפתיעים באיכותם – בד"כ מדובר בטריילר לסרט או סדרה שאיכות ההפקה שלה מרשימה גם בהשוואה למה שרואים בטלוויזיה/קולנוע (ובמקרים מסוימים עולה עליה).
  3. WTF??? – קבוצה של סרטונים שבמידה והיו נעשים מתוך מודעות עצמית היו יכולים להשתייך לקבוצה הראשונה, אבל הידיעה שהם נעשו ברצינות תהומית מעבירה צמרמורת של פחד לאורך עמוד השדרה.

אבל האם הסרטונים האלו באמת מנצלים את היתרונות של הרשת?
מה היתרון של הסרטון כשהוא מופיע דווקא באינטרנט בניגוד למדיומים מסורתיים כמו טלוויזיה או קולנוע?
למה אני ארצה להמשיך לצפות בו? (אם ניקח בחשבון שמסבבי יש כל כך הרבה גירויים בסביבה האינטרנטית-בידורית)

אלו השאלות המרכזיות שעמדו בראש מעייני כשאר באתי לבחון את הסרטונים. ואכן הופתעתי לגלות עד כמה מעט יוצרים הפנימו את יתרונות המדיום הזה כמעט עשור מאז ש-Youtube פרץ לתודעה שלנו. לשם המחשת הנקודה – האינטרנט בכלל ו-Youtube בפרט, מציעים היום כלים אינטראקטיביים מגוונים ופשוטים לתפעול, לכן הופתעתי שמתוך 70 סרטונים בהם צפיתי, רק בודדים הציעו אינטראקציה עם הצופה. הייתי מצפה להרבה יותר סרטונים מהסוג הזה בתקופה שכולם מדברים על הקליפ האינטראקטיבי של יוני בלוך ו-וניה היימן (המוכשר!) לבוב דילן. כמובן שאינטראקטיביות זה לא הדבר היחיד שצריך לאפיין סדרות רשת, אבל זה עדיין היה מאכזב.

אז מה עוד הייתי מצפה לראות בסרטונים חוץ מאינטראקטיביות?

  1. פורמט עקבי וברור – חוויה שאני ארצה לחזור אליה כל פעם מחדש ושלא תשעמם אחרי שני פרקים.
  2. נושא ייחודי (ובועט!) שלא ניתן להציג במדיה המסורתית (טלוויזיה/קולנוע).
  3. הגשה ייחודית ונגישה המנצלת את הפורמט האינטרנטי בצורה מיטבית – פנייה ישירה לצופה.
  4. משהו שהייתי רוצה לחלוק/לשתף אחרים – ואני לא מדבר פה על סרטוני חתולים, די כבר עם זה!

כמובן שלא כל סרטון יכול או צריך להכיל את כל האלמנטים האלו. היו כאלה שהיה להם רק פרמטר אחד מהרשימה הנ"ל ועדיין היו מעולים. לצערי מכיוון שההחלטה על הזוכים עדיין לא הושלמה, איני יכול לחשוף כאן דוגמאות ספציפיות אבל אתם מוזמנים להיכנס לערוץ התחרות ולשפוט בעצמכם – צפייה מהנה!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *